Aktuálně státní podnik vypisuje veřejnou soutěž na dodavatele stavby v předpokládané hodnotě 142 milionů korun.

„Se zahájením prací počítáme v květnu a s dokončením pak v srpnu roku 2021,“ slibuje tisková mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Součástí zakázky je kromě prodloužení samotného tunelu pro chodce i výstavba eskalátorů a výtahu u nového výstupu na žižkovské straně. Lidem tam bude pro lepší navigaci sloužit také informační a orientační systém. Kromě toho dále vznikne navazující chodník vedoucí do Seifertovy ulice přes nově vybudované administrativní centrum, kde bude možné odbočit přímo k náměstí Winstona Churchilla nebo k Vysoké škole ekonomické (VŠE), případně pokračovat dále směrem na Žižkov.

V neposlední řadě mají práce zahrnovat potřebné přeložky kolejí, ale i inženýrských sítí. Vznikne také nové oplocení a osvětlení. A celý projekt bude řešen tak, aby bylo v budoucnu možné nádraží prodloužit ještě o další nástupiště.

SŽDC vypisuje soutěž na prodloužení podchodu v krátké době už podruhé. Poprvé hledala stavební firmu před létem, o dva měsíce později však tendr zase zrušila, neboť se do něj přihlásil jediný uchazeč. Navíc žádal výrazně vyšší částku, než byla předpokládaná hodnota zakázky.





Navíc mají obyvatelé Prahy 3 také velmi komplikovaný přístup k samotným vlakům. Musí totiž celé nádraží obcházet, což znamená zdržení kolem dvaceti minut.

Může se přesunout i zastávka

„Na toto propojení čekáme už několik let, ne-li desetiletí. Pro dostupnost hlavního nádraží ze Žižkova to bude výborné řešení,“ pochvaluje si předseda zastupitelského výboru pro územní rozvoj ve třetí městské části Matěj Michalk Žaloudek (Zelení). Podle něj navíc radnice v současnosti usiluje o to, aby se stávající tramvajová zastávka Husinecká přesunula blíže náměstí Winstona Churchilla. Díky tomu bude možné od přístupové cesty vedoucí z podchodu plynule přesednout na tramvaj a pokračovat dále na Žižkov či do Malešic.

Kromě časové úspory má vybudování podchodu také bezpečnostní důvody. Dosud totiž i přes zákaz vstupu řada lidí pravidelně přebíhá přes koleje. Denně takto hazarduje i několik stovek lidí, kteří si tímto způsobem zkracují cestu od stanice metra Hlavní nádraží.

Mezi ně často patří studenti VŠE, která sídlí hned naproti nádraží na žižkovské straně. To přiznává i mluvčí vysoké školy Martina Mlynářová. „Budeme rádi, když k výstavbě podchodu dojde co nejdříve. Studenti a zaměstnanci, kteří chodí přes koleje, budou mít cestu do školy bezpečnější. A těm, kteří tam nyní nechodí, se cesta zkrátí a zjednoduší,“ předpokládá mluvčí Mlynářová.

Žižkov není jedinou lokalitou, odkud se nově chodci dostanou pohodlněji až k nádraží. Už loni v polovině listopadu nechalo hlavní město vybudovat namísto úzké obruby podél magistrály plnohodnotný chodník široký od 175 centimetrů až ke třem metrům. Ten umožňuje bezpečný přístup na hlavní nádraží také z Vinohrad.