Každý projekt je pro nás tak trochu stavbou na zelené louce. Začínáme úplně od začátku a spoléháme jen na svůj cit, zkušenosti a na svou kreativitu,“ vypráví Moritz Auer, jednatel přední mnichovské architektonické kanceláře Auer Weber. Její zaměstnanci již mnohokrát v minulosti získali za svou práci ocenění – snad proto, že kancelář má svůj charakteristický rukopis, díky němuž je nezaměnitelná. „Při tvorbě návrhu se hodně zaměřujeme na samotný účel stavby, na okolí i konkrétní podmínky. A abych byl upřímný, hodně nám jde také o celkový efekt,“ vysvětluje Auer.

U projektu Ostrovní haly byla rozhodujícím faktorem poloha. Budova totiž leží mezi starým městem, Bodamským jezerem a horami a už od počátku bylo jasné, že klíčovou bude střecha objektu. Je totiž viditelná z širokého okolí a tvoří symbolickou dominantu stavby.

Proměnlivá střecha

Před samotnou rekonstrukcí přezdíval Moritz Auer budovu „obrovská pizzerie“, protože mu něčím připomínala tyto typické restaurace nejmenovaného řetězce prodávajícího pizzu. V rámci realizace tedy nestačilo šetrně rekonstruovat, ale bylo zapotřebí zbavit budovu takových asociací. Zmíněná střešní konstrukce, která je dominantou stavby, působí jako proměnlivý horizont. Ten se mění v průběhu dne, a to v závislosti na intenzitě a úhlu dopadu světla i na denní době. Podle toho vytváří střešní krytina různé barevné odstíny, od zlaté k matně hnědé, někdy až k lehce načervenalé. „Rozhodli jsme se použít PREFA Falzonal v zakázkovém odstínu měděné barvy, se kterým si výrobce opravdu vyhrál. Také díky tomu dnes budova tvoří jeden celek, nově i s vybudovaným parkovacím domem, který jako kdyby větší stavbu dokonale kopíroval,“ upřesňuje Auer

Funkční variabilita prostoru

Hlavním požadavkem rekonstrukce, bylo přetvořit okolí velkého sálu, který navíc musel zůstat zachován, neboť se jednalo o oblíbené místo prestižních setkání laureátů Nobelových cen. Ostrovní hala byla postavena na počátku 80. let a od té doby zůstala prakticky stejná. „Bylo potřeba prostor trochu provzdušnit a přinést do něj závan současné moderní doby, ale zároveň zachovat genius loci a emocionální náboj,“ vypráví architekt Auer. Ten musel řešit i další zadání a udělat prostor dostatečně variabilní tak, aby mohl sloužit i jako víceúčelové kongresové centrum. „Chtěli jsme vytvořit skutečné místo pro setkávání. Prostor, který bude stejně dobře sloužit pro soukromé akce jako pro velké oficiální události. To se nám naštěstí povedlo, takže dnes hala díky chytrému předělovacímu systému nabízí mnoho variant, jak prostor uspořádat. Kromě toho jsme se při realizaci snažili využít výhodné polohy – budova je orientována směrem k jezeru,“ popisuje klíčové aspekty Auer. Také díky tomu se dnes Ostrovní hala pyšní příjemnou „jezerní“ restaurací, která slouží nejen turistům a prestižním hostům, ale také místním obyvatelům.

Členitost a tvar střechy určily materiál

Jeden z rozhodujících momentů celé rekonstrukce nastal při výběru optimální střešní krytiny a vůbec podoby nové střechy. Tvar střechy je poměrně členitý a tvoří ho 38 různých ploch, jež mají odlišný sklon, velikost i směr. „Jako optimální se nám proto jevila střešní krytina Falzonal od společnosti PREFA Aluminiumprodukte. Navíc rekonstrukce probíhala v měsících, kdy kulminovala turistická sezóna, takže šlo i o rychlost. S krytinou PREFA se pracuje velmi snadno, což nám ušetřilo množství drahocenného času, a také celkový výsledek přesně odpovídá našim představám,“ uzavírá téma majitel pokrývačské firmy, Johannes Bernwieser.