Budova hlavního vlakového nádraží v Plzni se vrátí do architektonicky cenné původní podoby. Čeká ji rekonstrukce střechy, fasády, výměna oken a dveří. Hlavní změnou bude přestavba horní haly, která cestujícím nabídne moderní prostory pro čekání.

Miliardy korun spolykala za posledních pět let kompletní přestavba železničních tratí v plzeňském železničním uzlu. Hlavní vlakové nádraží má nové koleje, nástupiště, výtahy i podchody, Mikulášskou třídu překlenuly nové železniční mosty z betonu. Nyní se rekonstrukce dočká také památkově chráněná výpravní budova s dominantní kupolí.

Projektová dokumentace pro rekonstrukci budovy je hotová, připravené jsou peníze, záhy bude vypsané výběrové řízení na zhotovitele. V závěru letošního roku by měly začít práce na opravě budovy. Tak s tím počítá vedení Správy železnic, které budovu vlastní.

„Cílem rekonstrukce, která je plánovaná až do roku 2023, je navrácení architektonicky cenné původní podoby nádražní budově. Během oprav se ale bude myslet také na cestující, kteří se mohou těšit na příjemnější interiéry a širokou nabídku služeb v hale,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Oprava počítá s rekonstrukcí střechy, fasády, výměnou oken i dveří. „Kromě prostorů, které jsou přístupné veřejnosti, rekonstrukcí projdou i technické prostory, zázemí pro zaměstnance a vlakové čety. Pro cestující veřejnost bude největší změnou přestavba horní haly, kde budou nově a moderně řešené prostory pro čekání, vznikne tam úplně nová komerční zóna. K určitým změnám dojde i v dolní hale,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Podle dostupných informací by nová pokladní zóna měla zohlednit otevírání železničního trhu, kdy přibývá společností zajišťujících veřejnou osobní dopravu. Projekt počítá jak s možností pokladen jednotlivých dopravců, tak zohledňuje i variantu jednotné jízdenky pro všechny dopravce, o které se jedná.

Projektanti kompletní rekonstrukce nádražní budovy museli vše konzultovat s památkáři, protože dominantní budova a některé další stavby jsou od roku 2000 památkově chráněné.

Nádraží v Plzni je výjimečné svým uspořádáním

Pavel Domanický z Památkového ústavu v Plzni vysvětlil, že plzeňské hlavní nádraží je v rámci republiky výjimečné svým uspořádáním. „První věcí je ostrovní uspořádání, kdy hlavní budova je uprostřed kolejiště, a navíc vše je ve dvou výškových úrovních. V jedné úrovni je hlavní ulice, o patro výše je pak kolejiště, což má mnoho výhod,“ vysvětlil památkář.

Z evidenčního listu nádraží jako historické památky vyplývá, že se právě tady potkává šest významných železničních tratí. „Původně se tu setkávaly tři dráhy tří společností. Západní dráha a Dráha Františka Josefa používaly společnou výpravní budovu pro cestující, vlastní měla Plzeňsko-Březenská. Když se stanice poprvé přestavovala, opustilo se vše, co původně bylo, a nádraží se stavělo od nuly zcela jinak,“ vysvětlil památkář Pavel Domanický.

Nových střech, fasád, kanceláří, ale i čekáren dohromady za miliony korun se dočkají i menší nádraží v kraji. Například v Blovicích, Žihli, Nýrsku, Horažďovicích, Kolinci či Sušici.

Blovický starosta Robert Zelenka řekl, že se snažili přesvědčit správce železničního majetku, aby nádražní budovu v Blovicích opravili co nejdříve.

„Vždyť v loňském roce byl u ní otevřený přestupní autobusový terminál. Řešili jsme i využití prostorů v budově, protože do budoucna se tam nepočítá s prodejem jízdenek. Dokážeme si v budově představit informační centrum, úschovnu kol i další aktivity. Jsme v kontaktu se správci železnice, i bychom si část prostorů pronajali. Navíc od roku 2024 se počítá s rozšiřováním železniční tratě na Nepomuk o druhou kolej,“ řekl starosta Zelenka.