Zatímco muži si na festivalech mohou doslova jen odskočit, ženy ve frontách na toaletu často stráví i několik desítek minut. Problém se snaží řešit francouzská podnikatelka, která přišla s ženskými pisoáry madamePee. Ačkoli by se mohlo zdát, že jde o mezeru na trhu, podobné produkty již vznikaly. Jenže byznys rozjet nedokázaly.

Nathalie Des Isnardsová přišla s produktem madamePee poté, co kvůli frontě na toaletu promeškala koncert své oblíbené kapely. „Strávila jsem třicet minut čekáním, abych se mohla vyčůrat,“ vzpomíná Nathalie na hudební festival, kterého se zúčastnila spolu se svým manželem Davidem před několika lety.

Během minulého roku použilo zařízení madamePee přes 100 tisíc žen na patnácti akcích po celé Francii, jedním z nich bylo mistrovství světa ve fotbale žen, uvádí Des Isnardsová. Podnikatelka instalovala dva ženské pisoáry i v Paříži na místě veřejných záchodků. Letos chce expandovat do dalších zemí.

„Můj cíl je jasný. Chci, aby bylo normou, že na každém místě, kde jsou mužské pisoáry, budou i ženské,“ říká Isnardsová. Podobné inovace již na trhu jsou, v běžném životě lidí si ale místo najít nedokázaly. 

Ženské pisoáry Isnardsové vypadají jako záchodové mísy bez prkénka a jsou umístěny v kabinkách se střechou.

Daleko radikálnějším je projekt dvou mladých dánských architektů Giny Périerové a Alexandera Egebjerga. Ti navrhly toaletu Lapee, která se skládá ze tří pisoárů a je vyrobena z jasně růžového recyklovatelného plastu.

„Nedokážu si představit, že bych šel na nějaký festival nebo sportovní akci, kde by nebyly pisoáry pro muže,“ říká Egejberg. Společně s Périorovou zkonstruovali zařízení Lapee poté, co pracovali jako dobrovolníci na festivalu Roskilde.

Ve svém projektu zašli ještě o kousek dál než Des Isnardová. Udělali si průzkum, podle kterého devadesát procent front na toalety tvoří ženy, kterým se chce pouze na malou. Lapee má kapacitu 1 100 litrů a umožňuje až 3,5 tisíc návštěv, píše BBC. Soukromí žen chrání produkt nikoliv dveřmi ale zakřivenými stěnami.

Lapee debutoval na třech dánských hudebních festivalech minulé léto, jen na festivalu Rosklide instalovala dvojice 48 jednotek tohoto zařízení. Od té doby figuroval Lapee na maratonech a akcích v Dánsku, Norsku, Austrálii i Francii a během mistrovství světa v ragby byl i v ulicích města Toulouse. Právě veřejné prostory jsou dalším cílem dvojice architektů.

Z deště pod čurokap

Lapee ani madamePee nejsou zdaleka prvními produkty, které mají usnadnit ženám pobyt na festivalech. Téměř dvě desetiletí je na trhu nálevkovité zařízení SheWee, které ženám umožňuje vykonat potřebu ve stoje. V České republice dostalo název „čurokap“. Produkt posloužil hlavně lidem se zdravotními potížemi a charitám, které zřizují uprchlické tábory. SheWee se ale setkalo s rozporuplnými reakcemi a do běžného života lidí neproniklo. 

V roce 2011 spatřila světlo světa pisoárová toaleta. „Oblast hygieny a správy toalet je podceňovaná, nikdo se jí pořádně nezabývá,“ říká Christian Pagh, který ji navrhl spolu s dalšími dvěma designéry. Trojice poté dospěla k názoru, že s ohledem na výrobní náklady a velikost trhu nemá smysl myšlenku rozvádět. Pagh nyní spolupracuje s madamePee.

S pochopením se nesetkaly ani ženské pisoáry v kongresovém centru Salcburku. V roce 2015 musely být nahrazeny normálními toaletami. Ačkoli byl nápad zprvu chválený, pro ženy, které budovu navštěvovaly, byl ženský pisoár nepraktický a nepohodlný. Z toalet navíc často zděšeně vybíhaly, protože si myslely, že omylem zabloudily „na pány“.

Skeptická vůči pisoárům pro ženy je Gail Ramsterová, vedoucí výzkumnice v jednom z designerských center v Londýně. „Začít používat pisoáry by byla zásadní změna v našich návycích. Některým ženám může dělat problém nedostatek soukromí,” uvádí Ramsterová.

Toalety byly dokonce předmětem výzkumu univerzity v belgickém Gentu. Tamní akademici simulovali čekací dobu šesti různých typů toalet. Zjistili, že nejpraktičtější je instalovat genderově neutrální kóje.