Státní organizace Správa železnic čerpala peníze na opravy nádraží v letech 2017 až 2019 pomaleji, než předpokládala, upozornil Nejvyšší kontrolní úřad. Důvodem byla podle kontrolorů nepřipravenost projektů i průtahy ve stavebních a zadávacích řízeních. Stav nádraží se podařilo zlepšit, chybí však konkrétní kritéria pro hodnocení ukončených projektů, konstatoval úřad.

Na rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží plánovala Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC) vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z fondů Evropské unie.

„Ve skutečnosti ale čerpala na rekonstrukce a opravy nádraží v letech 2017 až 2019 v průměru o 36 procent méně peněz, než kolik se předpokládalo,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Celkový objem vynaložených financí za uvedené dva roky činí 2,7 miliardy korun.

konkrétní kritéria pro hodnocení ukončených projektů, konstatoval úřad.

Nádraží v Dětřichově nad Bystřicí na trati Olomouc - Bruntál

Fotogalerie28

Nádraží v Dětřichově nad Bystřicí na trati Olomouc – Bruntál | foto: Petr Dobiáš

Na rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží plánovala Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC) vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z fondů Evropské unie.

„Ve skutečnosti ale čerpala na rekonstrukce a opravy nádraží v letech 2017 až 2019 v průměru o 36 procent méně peněz, než kolik se předpokládalo,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Celkový objem vynaložených financí za uvedené dva roky činí 2,7 miliardy korun.

Jako jeden z důvodů NKÚ uvádí, že jen minimum rekonstrukcí a oprav bylo připravených. Osobní nádraží spolu s dalšími budovami a pozemky totiž převedly České dráhy na Správu železnic v roce 2016. Kvůli plánovanému převodu se tak rekonstrukce a opravy nádraží dříve nepřipravovaly. SŽDC proto řešila nejprve drobné opravy a neodkladné stavební zásahy.

konkrétní kritéria pro hodnocení ukončených projektů, konstatoval úřad.

Nádraží v Dětřichově nad Bystřicí na trati Olomouc - Bruntál

Fotogalerie28

Nádraží v Dětřichově nad Bystřicí na trati Olomouc – Bruntál | foto: Petr Dobiáš

Na rekonstrukce a revitalizace osobních nádraží plánovala Správa železnic (dříve Správa železniční dopravní cesty, SŽDC) vydat v letech 2017 až 2022 přes 8,8 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z fondů Evropské unie.

„Ve skutečnosti ale čerpala na rekonstrukce a opravy nádraží v letech 2017 až 2019 v průměru o 36 procent méně peněz, než kolik se předpokládalo,“ uvádí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Celkový objem vynaložených financí za uvedené dva roky činí 2,7 miliardy korun.

Jako jeden z důvodů NKÚ uvádí, že jen minimum rekonstrukcí a oprav bylo připravených. Osobní nádraží spolu s dalšími budovami a pozemky totiž převedly České dráhy na Správu železnic v roce 2016. Kvůli plánovanému převodu se tak rekonstrukce a opravy nádraží dříve nepřipravovaly. SŽDC proto řešila nejprve drobné opravy a neodkladné stavební zásahy.

Zdržení ale způsobily i průtahy v zadávacích a stavebních řízeních. „Prostředky na rekonstrukce a revitalizace nádraží sice zlepšily stav budov, SŽDC, respektive současná Správa železnic, nebude mít ale podle čeho hodnotit ukončené stavby,“ nelíbí se Nejvyššímu kontrolnímu úřadu.

Parametry, které si Správa železnic pro hodnocení stanovila, jsou totiž podle kontrolorů jen obecné, například zvýšení kultury cestování, pocitové hledisko cestujících nebo vybavenost budov.

NKÚ rovněž při kontrole 24 projektů oprav a rekonstrukcí nádraží, na které jsou plánovány výdaje přes jednu miliardu korun, zjistil několik dílčích nedostatků.

Týkaly se například nedodržení smluvních podmínek, úhrady za činnosti, které dodavatel neprovedl, nebo uhrazení faktur vystavených na jiné období, než v jakém stavební práce skutečně proběhly.

„SŽDC také uzavírala dodatky ke smlouvám, kterými se navyšovala cena stavby, resp. prodlužoval termín dokončení, a to i několik desítek dnů po tom, co měla být stavba podle smlouvy dokončena,“ kritizuje NKÚ.