Stát plánuje opravy mostů na silnicích a železnicích. Ministr dopravy kvůli tomu sestavil novou komisi. Ještě před zahájením prací čekají tisíce mostů rozsáhlé kontroly. Před dvěma lety byla ve špatném stavu pětina z téměř 18 tisíc mostů.

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018)

Stát plánuje modernizace silničních a železničních mostů. Ještě předtím čekají stavby rozsáhlé kontroly. Ministerstvo dopravy kvůli tomu sestavilo novu expertní komisi. Na twitteru to ve středu uvedl vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). V minulosti kontroly zjistily velké množství mostů ve špatném stavu.

V Česku je skoro 18 tisíc silničních mostů. Z toho zhruba 1 700 je na dálnicích a dalších více než 12 tisíc na silnicích druhé a třetí třídy. Na železnici je dalších více než 6 700 mostů a přes 18 tisíc propustků.

Podle údajů z roku 2018 nebyl žádný z dálničních mostů v Česku v havarijním stavu, na silnicích první třídy jich však silničáři zjistili šest. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je již zabezpečilo a začalo opravovat. Stav další zhruba pětiny z celkového počtu mostů pak silničáři vyhodnotili jako špatný. Na železnici v témže roce vyžadovalo opravy nad rámec běžné údržby přes čtyři tisíce mostů.

Stát kontroluje stav mostů pravidelně. ŘSD, které má ve správě dálniční mosty a přes tři tisíce staveb na silnicích první třídy, je provádí jednou až dvakrát v roce podle stavu mostu. Využívá k tomu systém Bridge Management System (BMS), stav mostů je hodnocen na základě stavu nosné konstrukce a spodní stavby v sedmi stupních: bezvadný (I), velmi dobrý (II), dobrý (III), uspokojivý (IV), špatný (V), velmi špatný (VI) a havarijní (VII).

V minulých letech stát do oprav dálničních mostů investoval okolo 450 milionů korun ročně, přes miliardu stály opravy staveb na silnicích první třídy.

Mosty na silnicích a železnicích projdou největší kontrolou v historii a zahájíme jejich modernizaci. Jen v rámci krajů jich na silnicích 2. a 3. tříd máme více jak 12 tis.

Většina železničních mostů byla postavena již v době budování tratí, tedy především v letech 1865 až 1910. Na železniční síti kontroluje stav mostů Správa železnic, respektive její oblastní ředitelství.

Obě organizace provedly v minulosti mimořádné kontroly vybraných mostů, zejména v reakci na zřícení dálničního mostu v italském Janově nebo lávky v pražské Tróji. ŘSD při nich vytipovala 126 mostů, které dále prozkoumává. U většiny z nich dosud havarijní stav organizace nezjistila.

Částečnou ekonstrukcí prošel i železniční most na pražské Výtoni: