Další obří železobetonové haly by měly podle plánů investorů brzy vyrůst na Teplicku a Mostecku. V posledních letech si tento region investoři obřích skladů oblíbili. Obce i různé spolky jsou proti a bojí se nárůstu kamionové dopravy i zhoršení životního prostředí.

Nedaleko obřích hal CTPark u Krupky v podhůří Krušných hor by měly podle záměru...

Nedaleko obřích hal CTPark u Krupky v podhůří Krušných hor by měly podle záměru firmy CTP Invest vyrůst další. | foto: Iveta Lhotská

Dvojice investorů oznámila v databázi ministerstva životního prostředí, že chce rozšířit svou výrobu. Firma CTP Invest plánuje postavit čtyři nové výrobně-skladovací haly poblíž Srbic na Teplicku a společnost Crown Metals má v plánu rozšířit svůj areál v Louce u Litvínova.

Veřejnost a blízké obce se mohou k oběma záměrům vyjádřit nejpozději do 17., respektive 24. září.

Společnost CTP Invest vlastní v areálu s názvem CTPark Teplice nedaleko Srbic už sedm obřích hal. K nim chce nejpozději do konce roku 2023 postavit ještě další čtyři o rozloze 78 tisíc metrů čtverečních, přičemž největší z nich má mít téměř 33 tisíc metrů čtverečních.

„Rozšíření areálu je navrhováno na volných zastavitelných plochách bývalé výsypky Kateřina východně od stávající průmyslové zóny Krupka III,“ píše se v oznámení, které již investor odeslal na krajský úřad.

V halách se mají vyrábět plastové díly, loketní opěrky, antény a další příslušenství pro automobilový průmysl. V jedné z nich pak má být umístěn distribuční sklad pro maloobchod.

Z dokumentace vyplývá, že má dojít i k výstavbě související dopravní a technické infrastruktury. V areálu tak má vzniknout například až 700 nových parkovacích stání pro osobní vozy.

„Parkovací místa pro nákladní automobily nejsou navržena, budou odstavovány u zásobovacích doků jednotlivých objektů a po naložení či vyložení výrobků budou neprodleně odjíždět,“ stojí dále v oznámení s tím, že dopravní obsluhu areálu má zajišťovat 122 těžkých a 60 lehkých nákladních aut denně.

Obec děsí dopravní situace, hlavně těžkých kamionů

„Právě dopravní situace se doslova děsíme a je jedním z důvodů, proč budeme záměr připomínkovat. Vůbec nevíme, kudy ta auta chtějí jezdit. Už dříve jsem investora upozorňoval, že přes Modlany jezdit nesmí, protože tu máme zákaz vjezdu aut nad 10 tun. A přesto tudy kamiony ze stávajících areálů jezdí dál,“ zlobí se starosta Modlan Lukáš Bartoň.

Podle něj jsou navíc počty automobilů udávané investorem nereálné. „Dělali jsme si vlastní sčítání a zjistili, že týdně přes naši obec projede až 7 tisíc aut a to je obrovské číslo. Nikdo ze zaměstnanců areálu nechce čekat na křižovatce na I/13 (hlavní trasa Ústí–Přestanov–Teplice) a radši jezdí přes nás,“ vysvětluje starosta s tím, že po dostavbě hal by frekvence dopravy v obci zcela jistě stoupla.

Kromě dopravy mu na záměru vadí i zvýšení hluku a světelného smogu. „Lidé, kteří bydlí nedaleko stávajících areálů, by o tom mohli vyprávět,“ říká Bartoň.

V Louce u Litvínova mají vzniknout dvě nové linky

Rozšířit výrobu plánuje i firma Crown Metals z Louky u Litvínova, jež vyrábí hořčíkové slitiny z odpadu slévárenských provozů. Ve stávajícím areálu chce postavit novou halu o rozloze 1 400 m², v níž mají vzniknout dvě nové linky. Roční výrobní kapacitu 12 tisíc tun chce firma tímto krokem navýšit o 7 200 tun.

„Záměrem investora je vyrábět nový výrobek, hořčíkové třísky, které představují důležitý vstup do procesu světových špičkových technologií zpracování neželezných kovů. Záměr tak představuje další krok k recyklaci obnovitelných zdrojů nerostných surovin,“ uvádí firma v oznámení, jež odeslala na úřad.

Podle dokumentace by však v tomto případě nemělo dojít k navýšení počtu současných parkovacích míst v areálu ani k výraznému navýšení dopravy, přibýt má maximálně pět kamionů denně.

V posledních letech se v Ústeckém kraji podobných záměrů s výstavbou železobetonových hal objevilo mnoho. Další logistický a výrobní areál o rozloze 25 tisíc metrů čtverečních má například vyrůst na místě někdejšího letiště u Chabařovic.

Velkou vlnu nevole před časem vyvolala i plánovaná výstavba šesti obřích objektů v blízkosti přivaděče k dálnici D8 poblíž Malhostic, o jejichž osudu momentálně rozhoduje kraj. Podle projektu mají zaujímat plochu větší než 110 tisíc metrů čtverečních a bojují proti nim nejen obce, ale i veřejnost a spolky.