Po krátkém nárůstu se vývoj nezaměstnanosti opět zastavil. Jak se bude situace kvůli současným opatřením vyvíjet dál, to však nyní nikdo netuší.

Ostravská Vagonka investuje miliardu, bude navyšovat výrobu.

Ostravská Vagonka investuje miliardu, bude navyšovat výrobu. | foto: Alexandr Satinský

Uzavřená divadla, kina, omezená otevírací doba restaurací a barů se mohou brzy promítnout i do vývoje nezaměstnanosti v regionu. Počet lidí bez práce se zatím drží pod 45 tisíci.

Ovšem i navzdory pandemii koronaviru vznikají nadále nová pracovní místa. Přes tisíc pracovních míst by například mělo brzy vzniknout v připravované hrušovské průmyslové zóně v Ostravě.

„Počty nově vytvořených pracovních míst v Ostrava Hrušov Business Parku vyplynou z budoucího obsazení budov činnostmi lehké výroby a logistiky. Na základě situace v obdobných areálech lze předpokládat přibližně 1 050 zaměstnanců, z toho 790 ve výrobě a logistice a 260 administrativních pracovníků,“ popsal přípravy Michal Procházka, mediální zástupce společnosti GLP.

Průmyslová zóna by měla vzniknout po dekontaminaci území v areálu někdejších hrušovských chemických závodů.

Až 30 tisíc tun materiálu ročně by měly při plném provozu zpracovávat výrobní linky firmy společnosti Strojmetal Aluminium Forging, která v polovině září otevřela v Bruntále nový závod, vystavěný za bezmála miliardu korun. Závod se firmě povedlo zprovoznit navzdory problémům spjatým s koronavirovou pandemií.

„Zkušební provoz se nám podařilo zahájit hlavně díky úsilí našich zaměstnanců. Nyní chceme rozjet standardní výrobu a dál vytvářet nová pracovní místa a tvořit přidanou hodnotu jak pro region, tak pro firmu,“ popsal zahájení provozu Miroslav Záhorec, místopředseda představenstva MTX Group.

Vagonka chce zdvojnásobit počet zaměstnanců

Udržení nízké nezaměstnanosti pomáhají nejen investice do nových výrobních provozů, ale i do stávající výroby.

V Třinci například investovali okolo 100 milionů korun do výstavby linky pro elektrolytické fosfátování. Dalších 700 milionů korun pak chtějí v tamních železárnách investovat do stavby nové loupací linky.

„Rozšířili jsme stávající halu s první zušlechťovací linkou a navýšili tak kapacitu tepelně zpracovaných tyčí kalením a popouštěním, což zlepšuje jejich mechanické vlastnosti,“ upřesnil investiční ředitel Třineckých železáren Radek Olszar. Od investice si Třinečtí slibují zvýšení konkurenceschopnosti a tím i zachování pracovních míst.

Navzdory koronaviru pokračuje i miliardová investice společnosti Vagonka Ostrava. Ta chce během dvou let zdvojnásobit počet zaměstnanců a rozšířit výrobu. Do toho firma pokračuje ve výrobě, například vozů pro varšavské metro.

„Pokračuje instalace velkého obráběcího centra, hala lakovny získává plášť a střechu, betonujeme dva nové základy pro obráběcí stroje, připravujeme vjezdy do haly, zvětšujeme přesuvnu a realizujeme řadu dalších investic,“ popsal průběh modernizace firmy předseda představenstva Martin Bednarz.

Firmy v kraji hledají hlavně zaměstnance s technickým vzděláním. Pomalu ožívá i zájem o učňovské školství a duální vzdělávání.

„V tomto školním roce projde praxí v naší huti 105 učňů z pěti škol,“ konstatovala Barbora Černá Dvořáková, tisková mluvčí Liberty Ostrava.