Téměř osm milionů korun stály dvě nové lávky přes řeku sloužící pěším i cyklistům ve Žďáře nad Sázavou. Teď už by také mostky měly být podle vyjádření radnice bez vad. Těch se totiž na obou stavbách, jejichž budování bylo zahájeno letos na jaře, objevilo postupně hned několik a vzbudily i vášnivé diskuse obyvatel.

Takzvaná „žďárská gilotina“ je minulostí. Dřevěné zábradlí, jež bylo na most...

Takzvaná „žďárská gilotina“ je minulostí. Dřevěné zábradlí, jež bylo na most namontováno obráceně, už vodáky v lodích či vodní skauty nestraší. Lávka je opravená. | foto: Jana Nedělková

Největší rozruch přinesla bezpochyby lávka přes Sázavu z Žižkovy ulice do parku na Farských humnech, pro niž se obratem vžilo pojmenování „žďárská gilotina“.

Dřevěné zábradlí bylo totiž na most namontováno obráceně, takže průjezd lodí vodáků či žďárských vodních skautů pod lávkou byl možný jen s velkou obezřetností.

V rámci odstranění vad poté došlo k jeho otočení. To však nebyly jediné chyby na novém díle.

„Dalším příkladem jsou špatně vyřešené vodicí tyče pro nevidomé. Původní podélně rozříznuté tenkostěnné trubky byly proto vyměněny za trubky s tlustší stěnou, které již nejsou rozříznuté napůl, ale je v nich pouze vyříznutá asi dva centimetry široká díra pro osvětlení,“ vysvětlil mluvčí žďárské radnice Matěj Papáček.

V současně době podle něj trubky nejenže slouží svému primárnímu, tedy vodicímu účelu, ale zhruba od konce října i osvětlují z obou stran novou lávku. A robustnější řešení by už mělo zabránit situaci, kdy bylo zánovní potrubí krátce po zprovoznění mostku zohýbané. Lákalo totiž především děti, aby si na něj stoupaly, a zvolený materiál tuto zátěž nevydržel.

„Opraveny byly rovněž drobné prohlubně na lávce, ve kterých se tvořily kaluže,“ zmínil Papáček další již odstraněný nedostatek.

Mostky jsou součástí projektu rozvoje cyklodopravy

Také zprovoznění druhého přemostění, které spojuje čtvrť Klafar s páteřní cyklostezkou vedoucí podél Sázavy, neproběhlo úplně na první dobrou.

„Na této lávce došlo k výměně zábradlí, protože neodpovídalo projektové dokumentaci. Chyběla na něm například vodicí tyč pro nevidomé,“ dodal mluvčí žďárské radnice.

Oba mostky, nyní již převzaté radnicí a bez závad, jsou součástí projektu rozvoje cyklodopravy ve městě. Do něj spadá například ještě cyklostezka ze Žďáru nad Sázavou do Stržanova nebo nová komunikace pro jezdce na kolech v ulici 1. máje. V rámci projektu bylo také přes 1,5 kilometru komunikací ve městě opatřeno piktogramy pro zvýšení bezpečnosti cyklistů.

Předpokládané náklady ve výši 25,3 milionu korun, z nichž dotace pokryla 14,2 milionu, se nakonec v průběhu výstavby navýšily. Na vícepráce město muselo vydat 3,4 milionu korun. Největší podíl na tom měla nová trasa do Stržanova, kde byl nečekaně objeven silný pramen vody. Muselo tam být tedy sanováno podloží a na místě vznikla nová retenční nádrž.