Okna představují zásadní investici, která na mnoho let ovlivní komfort našeho bydlení. Podstata jejich funkčnosti je přitom na první pohled skrytá v profilu i pod povrchem omítky, na což někteří dodavatelé stále hřeší. Jednička mezi tuzemskými výrobci otvorových výplní ale o kvalitě svých oken mluví zcela otevřeně.

Rozdíl mezi čepovým a kolíkovým spojem rámu dřevěných oken, systém těsnění, počet uzamykacích bodů kování, síla stěn plastových profilů a tloušťka i tvar výztuhy plastových oken… To jsou zdánlivé detaily, které ale kvalitu a funkčnost oken zásadně ovlivňují. Na tuto problematiku značka VEKRA dlouhodobě upozorňuje. Díky svému přístupu ke kvalitě produktů a služeb se za třicet let své existence vypracovala v největšího výrobce oken a dveří v České republice. „Z pohledu tepelné izolace budovy patří okno ze své podstaty mezi nejslabší články. Jeho perfektní provedení a osazení do otvoru je tedy naprosto klíčové pro úsporu energií a ovlivňuje i zdravotní nezávadnost vnitřního prostředí. To jsou témata, která ve společnosti v posledních letech rezonují čím dál více. Bohužel v naší zemi stále existují firmy, které hřeší na to, že laik kvalitní okno většinou nepozná, protože zkrátka neví, po čem se má dívat,” říká otevřeně Jan Čajan, spolumajitel značky VEKRA. Tento lídr mezi výrobci oken je svým přístupem k dané problematice ojedinělý. Dokonce se nebojí odmítat rizikové zakázky. „Zkušenost nám ukázala, že technologicky sporná řešení, u kterých nejsme schopni zaručit stoprocentní funkčnost, se nám vyplatí nerealizovat. V takových případech se pak snažíme vysvětlit, v čem spočívá riziko, a samozřejmě také navrhneme vhodnější variantu,” dodává Jan Čajan.

Dřevěné paralelně posuvně-sklopné francouzské okno VEKRA Dynamic PSK s předsazeným skleněným zábradlím a žaluzií VEKRA Komfort.

Dřevěné paralelně posuvně-sklopné francouzské okno VEKRA Dynamic PSK s předsazeným skleněným zábradlím a žaluzií VEKRA Komfort.

Náležitá montáž

Stejně jako na kvalitu produktu dbá VEKRA i na profesionálně provedenou montáž. Ta je totiž pro dokonalý výsledek stejně důležitá jako okno samotné. „Na problematiku spojenou s neodborným osazením oken se snažíme dlouhodobě upozorňovat. Špatně provedená montáž totiž degraduje i to nejkvalitnější okno, které pak neizoluje správně. Navíc to ovlivňuje i kvalitu vnitřního vzduchu,” dodává Jan Čajan. Uplynulý rok, poznamenaný světovou pandemií, pak toto stanovisko ještě potvrzuje. To, v jakém prostředí se denně pohybujeme, má totiž na náš zdravotní stav větší vliv, než si možná uvědomujeme. Paradoxem přitom je, že mnoho lidí, kteří si pořídí nová okna, vlastně neví, kdo je vyrobil. „V Česku je mnoho firem, které okna jen přeprodávají, ale samy je nevyrábějí ani nemontují. Klient pak neví, na koho se má obrátit, když se vyskytne problém. My jdeme jinou cestou. Máme vlastní odborně proškolené montážníky a pravidelně také provádíme kontroly realizovaných zakázek. Na celý komplexní proces dodávky oken na klíč jsme navíc získali jako jediní v republice certifikaci TÜV Nord,” upřesňuje Jan Čajan.

Trvalý růst

Díky jejímu postoji lidé tuzemské jedničce mezi výrobci oken dlouhodobě věří a svoji důvěru prokázali i v minulém, poněkud divokém roce. Zatímco jiní bojovali o přežití, ve VEKŘE zaznamenali růst. „Naše tržby v uplynulém období stouply asi o sedm procent. Zákazníci, kteří vybírali okna, zkrátka upřednostnili kvalitu a spolehlivost, kterou pro ně značka VEKRA představuje. Pro nás je to samozřejmě velká odměna za naši práci, i když nám nejde o pokořování rekordů, ale hlavně o kvalitu našich výrobků, na které si zakládáme,” říká Jan Čajan. Výrazně jim ke skvělým výsledkům v nelehkém roce pomohla nejenom známost značky, ale také digitalizace, která ve firmě probíhá už několik let. „Je to v podstatě nikdy nekončící proces, se kterým jsme začali už před pěti lety. Prostupuje všemi výrobními procesy, takže ji využíváme i pro zkvalitňování našich výrobků a služeb. Díky tomu máme dnes konkurenční výhodu,” doplňuje Jan Čajan.

Detail ošetření připojovací spáry.

Detail ošetření připojovací spáry.

Digitalizace

Jak taková digitalizace produkce oken vlastně vypadá a jaký dopad to má pro koncového zákazníka? Moderní technologie prostupují samu výrobu, kterou mají dnes již na starosti většinou automatické linky, a pozitivně ovlivňují také zastupitelnost zaměstnanců. „Ta se týká především fáze uzavírání a zpracování objednávek. Využíváme cloudová úložiště i vlastní aplikaci, do které se zanesou všechny potřebné údaje. Ty jsou pak našim zaměstnancům kdykoli přístupné. Pokud tedy nějaký technik nebo obchodník onemocní, může ho někdo jiný zastoupit a přitom bude mít informace k dispozici. Díky tomu jsme schopni dodržovat nasmlouvané termíny, což je pro nás jedna z hlavních priorit,” upřesňuje Jan Čajan. Aplikace ale neslouží jen výhradním potřebám zaměstnanců, pomáhá také koncovým zákazníkům, kterým může usnadnit rozhodování. „Každý náš odborný technik je vybaven tabletem s touto aplikací, která obsahuje naše kompletní portfolio. Umožnuje vybírat členění, materiál i barvu oken, ale i detaily, jako jsou okenní kličky. Vše lze pak díky rozšířené realitě promítnout do konkrétní stavby,” uzavírá Jan Čajan. Přímo na obrazovce tabletu tak lze vidět, jak budou okna v určitém domě vypadat.