Obchvat Bludova, po kterém volal nejen Bludov, ale také Šumperk a další obce podél hlavního tahu z Mohelnice na Šumperk, se po přípravných pracích začne stavět v květnu nebo červnu. Je posledním, pátým dílčím obchvatem celé trasy. Dostavěn bude v roce 2024, dvacet let po dokončení první části.

ilustrační snímek

ilustrační snímek

Obchvat Bludova výrazně uleví této dopravně přetížené obci. „Těšíme se na to, že za tři roky už z obce vymizí tranzitní doprava, která nás dlouhodobě trápí,“ říká starosta Pavel Ston.

V Bludově se spojují u křižovatky u zámku dvě frekventované silnice první třídy ve směru od Olomouce a od Hradce Králové. Ve špičkách čekají auta jedoucí po vedlejší silnici od Olomouce dlouhé minuty v mnohasetmetrových kolonách.

Mapa trasy obchvatu Bludova. Pro zvětšení klikněte.

„Pokud vede tranzitní doprava centrem obce, je to vždy špatně. Navíc situace je už neúnosná. Obchvat vyvede dopravu z přetížených ulic, což je jenom dobře. Pomůže to nejen obci, ale celému regionu,“ podotkl dopravní expert a krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.

Obchvat Bludova bude součástí hlavního tahu I/44 Mohelnice – Šumperk. Bezprostředně souvisí s budováním dálničního tahu D35 v úseku Hradec Králové – Mohelnice, která spolu s dálnicí D11 představuje alternativní severní trasu spojující Čechy s Moravou.

„Přispěje ke značnému zvýšení bezpečnosti, plynulosti silničního provozu a zlepšení životního prostředí přesunem tranzitní dopravy mimo obec,“ popisuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Více než kilometr obchvatu povede po mostech

Obchvat Bludova prochází katastrálním územím obcí Postřelmov, Bludov, Sudkov, Dolní Studénky a městem Šumperk. Bude pátou a zároveň poslední stavbou tahu silnice I/44 ve směru od Mohelnice do Šumperka. První postřelmovský úsek přitom stojí už téměř dvě dekády.

„Naše obec byla díky tehdejšímu starostovi panu Kubíčkovi první. Nikdo nemohl počítat s tím, že vše potrvá tak dlouho,“ komentoval to postřelmovský starosta Jiří Pumprla.

Trasa obchvatu musí dvakrát překonat železnici, a protože je území kromě řek Moravy a Desné doslova protkané ještě množstvím potoků, je součástí stavby 21 mostů, jejichž celková délka je přes 1 200 metrů.

Shrnutí technických údajů obchvatu Bludova.

Obchvat zahrnuje rovněž dvě mimoúrovňové křižovatky, dvě okružní křižovatky, jednu stykovou křižovatku a jedno připojení na okružní křižovatku. Projekt počítá také s náročnou úpravou asi 2,5 kilometru navazujících komunikací a výstavbou přes 700 metrů protihlukových stěn.

Bludovský obchvat dlouhý přes pět kilometrů představuje zdaleka nejnáročnější stavbu ze všech pěti úseků. Sdružení firem Strabag a M – Silnice ho postaví za více než 2,3 miliardy korun.