Stromy, popínavé rostliny místo svodidel a hybridní trolejbus. Město přichází s novými opatřeními, která by podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) měla vést ke zlepšení dopravní situace a životní úrovně v ulici V Holešovičkách. Podle místních je to jen záminka města odložit projekt zahloubení ulice.

Ulicí V Holešovičkách denně projede až sto tisíc aut denně. (21.5.2021)

Fotogalerie3

Ulicí V Holešovičkách denně projede až sto tisíc aut denně. (21.5.2021) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Chystaná opatření by podle Scheinherra měla pomoci proměnit ulici, která vede od mostu Barikádníků po Vychovatelnu, z jejího dálničního charakteru do charakteru městské třídy. 

„Stále to zůstane městská dopravní tepna, ale myslíme si, že tato opatření povedou k tomu, že ulice se celkově zklidní, bude bezpečnější pro všechny druhy dopravy, které se tam protínají, a zároveň dojde ke snížení negativních dopadů na občany,“ říká Scheinherr. Realizaci těchto opatření město plánuje v letech 2022 a 2023.

Snížit hluk a množství emisí z dopravy město plánuje zejména skrze výsadbu více než stovky stromů a keřů. Dále je v plánu odstranění některých svodidel, která nahradí popínavé rostliny.

Rozšířením chodníků chce město docílit většího komfortu chodců a cyklistů. V oblasti Vychovatelny přibude nový pruh pro autobusy, přičemž autobusy linky 201 by měly být nahrazeny hybridními trolejbusy. Zajímavostí je například i chystaná obnova takzvaného tichého asfaltu, položeného před pěti lety. „Tichý asfalt nevydržel fungovat ani jednu sezonu,“ zdůrazňuje místopředseda spolku Holešovičky pro lidi Cyril Mores.

V minulosti již město například nechalo vyměnit v bytových domech v Holešovičkách okna, aby rezidentům ulehčilo od hluku.

Podle místních obyvatel plán nic nevyřeší. „Žiji v činžovním domě přímo v první linii a opravdu nechápu, jak touto zelenou záplatou chtějí tuto ulici zklidnit,“ říká Jan Varga. Lidé z oblasti i Praha 8 požadují ulici zahloubit. „My chceme normálně žít, a ne žít na dálnici,“ dodal. 

Představená opatření kritizuje také opozice. „Tři roky trvalo stávající koalici nakreslit sto stromů, devadesát keřů, cyklopruh a pruh pro autobusy, a to je výsměch místním občanům. Tyhle kosmetické úpravy opravdu neřeší neúnosnou dopravní zátěž, která tam je,“ přidává se opoziční pražská zastupitelka Alexandra Udženija (ODS). 

Cyril Mores se zase obává, že investice do uvedených opatření budou v budoucnu pro magistrát záminkou, proč odkládat projekt zahloubení ulice V Holešovičkách, který místní považují za jediné možné řešení.

Variantu zahloubení prosazuje spolek Holešovičky pro lidi, stejné řešení by uvítala i Praha 8. „Považujeme za nešťastné, že hlavní město Praha aktivně nepřipravuje zahloubení ulice V Holešovičkách, i když ho má ve svém programovém prohlášení, říká předseda Komise pro dopravu Prahy 8 Martin Jedlička (TOP 09 a Starostové a nezávislí / Spojené síly pro Prahu 8). Zahloubit ulici V Holešovičkách je také součástí programového prohlášení vedení Prahy 8.

Studii tunelového řešení sice město plánuje zadat ještě letos, ale podle Scheinherra se Praha k zahloubení nedostane dříve, než postoupí s dostavbou městského okruhu.

Předseda České komory architektů Jan Kasl vysvětluje, že bez dokončeného okruhu v ulici nic stavět nelze. „Holešovičky nemají žádnou objízdnou trasu, takže potřebujeme mít hotový Městský okruh, aby se mohlo cokoliv udělat v ulici V Holešovičkách,“ říká Kasl. „Když zavřete Holešovičky, zastavíte Prahu, dodává. Zdůvodňuje tak, proč je možné vybudovat například tunel v místech pod Kbelskou ulicí, kterou lze v době přestavby objíždět jinými trasami, ale v Holešovičkách ne. Projekt tak stojí na mrtvém bodě, jelikož dostavba Městského okruhu je v nedohlednu a jeho realizace se stále více oddaluje.

Špunt pražské dopravy

Kromě toho, že je ulice V Holešovičkách problematickým místem pro život, je také krizovým úsekem pražské infrastruktury. Střetává se zde proud vozidel z tunelu Blanka s vozidly přijíždějícími ze Severojižní magistrály po mostě Barikádníků. Ulici hojně využívají řidiči, kteří míří na dálnici D8 nebo z ní. V důsledku toho tudy projede až sto tisíc aut denně.

Zácpy, které v ulici pravidelně vznikají při ranních i odpoledních špičkách, následně negativně ovlivňují dopravu v celém městě, jelikož vedou až k uzavírání tunelu Blanka a následně ke kolonám po celém městě.

Přitom právě Blanka je jednou z příčin místní husté dopravy, jelikož tunelový komplex město otevřelo bez přímé návaznosti na Městský okruh. A to i navzdory tomu, že ve stavebním povolení byla kolaudace podmíněna dokončením severozápadní části obchvatu Prahy či snížením emisí v ulici V Holešovičkách.

Na to konto Městský soud v Praze v lednu tohoto roku zrušil kolaudační souhlas, který v říjnu 2019 dostal tunelový komplex Blanka v úseku Špejchar – Pelc Tyrolka. Soud se souhlasem zabýval na základě žaloby spolku Holešovičky pro lidi.