Zvenku se výpravní budově na vlakovém nádraží ve Strakonicích vrátila její historická podoba. Naopak uvnitř cestující po letech konečně vkročí do 21. století. Nechybí moderní informační systém, odbavovací hala je příjemně prosvětlená a nové jsou i toalety.

Rekonstrukce nádražní budovy ve Strakonicích stála dohromady 79 milionů korun.

Rekonstrukce nádražní budovy ve Strakonicích stála dohromady 79 milionů korun. 

Ve Strakonicích skončila rozsáhlá rekonstrukce, která začala už na podzim roku 2019 a nakonec stála 79 milionů korun. Pro Správu železnic (SŽ) opravu provedla firma Antony Company.

Zajímavým a výrazným prvkem uvnitř je kolejnice zasazená do kola a na ní umístěné hodiny. Jeho autorem je architekt Josef Vrana. 

„Všechna nádraží měla výzdobu. Pak přišla doba komunismu, kdy budovy zdobili soudruzi a soudružky. To bylo hrozné. Pak se na dlouhou dobu z rozpočtů ztratily položky na výtvarná díla. My jsme ho tady nabídli a investor pro něj měl pochopení,“ uvedl Vrana.

Celkové řešení úprav vycházelo z původní podoby budovy. Z objektu zmizely vikýře a přístavba zázemí vlakových čet včetně části s kuchyní restaurace. Fasáda je nyní zateplená a oproti původnímu stavu zjednodušená.

V přízemí je prostor pro cestující, ti mají k dispozici pokladny, úschovnu či občerstvení. První patro pak slouží jako zázemí pro dopravce, které doplňují další kanceláře. Strakoničtí mohou být spokojení, opravené je i nástupiště a na vlakové nádraží hned navazuje rovněž nedávno dokončený autobusový terminál.

Úpravu si na místě pochvaloval i místostarosta Rudolf Oberfalcer. „Naším zájmem bylo zachování původního rázu stavby, který budova měla před necitlivými úpravami z šedesátých až sedmdesátých let. Jsme rádi, že se to podařilo,“ uvedl.

Dělají Písek i Budějovice

Správa železnic nyní upravuje i celou řadu dalších nádraží. „Výpravní budova ve Strakonicích je jedním ze 114 nádražních objektů, na kterých se letos pracuje a dělá celková rekonstrukce,“ upřesnil ministr dopravy Karel Havlíček, který se účastnil slavnostního otevření.

Jedna z největších akcí je kompletní obnova budovy nádraží v Českých Budějovicích. Oprava bude stát 690 milionů korun a hotovo má být do konce příštího roku. Nejnáročnější práce předpokládá SŽ na úpravách stropů, sanaci vlhkých zdí a doplnění výtahů.

„Náročná bude také rekonstrukce fasády a dočasný přesun a provoz dopravních kanceláří pro řízení provozu,“ uvedla už dříve mluvčí SŽ Nela Friebová. 

Práce se dotknou celé výpravní budovy včetně navazujících přízemních křídel pod prvním nástupištěm. Nová budou okna i interiér nádraží, oživí se rovněž stávající nevyužité prostory. Hlavní vchod by pak měl být z boku blíže k Lannově třídě.

Kromě Budějovic nechává SŽ zrekonstruovat také další významná nádraží v regionu, ve Veselí nad Lužnicí, Písku a opravená bude i budova v Táboře. Kromě běžných úprav tam vzniknou kanceláře a prostory k pronájmu. V Písku se zlepší i parkování aut v okolí.