Usazování lávky přes dálniční přivaděč u Koterova začalo. Jeřáb ve středu dopoledne usadil první ze dvou dílů můstku pro pěší a cyklisty, po kterém bezpečně přejdou jak nad frekventovanou silnicí, tak nad železniční tratí.

Kvůli usazování konstrukce bude až do neděle pro veškerou dopravu uzavřená ulice U Seřadiště, která je zároveň dálničním přivaděčem od černického sjezdu z dálnice D5.

Před devátou hodinou už byla mnohotunová konstrukce určená pro překlenutí silnice zavěšena na háku automobilového jeřábu. Aby se konstrukce visící na speciálních jeřábnických popruzích nečekaně neotáčela, na obou koncích k ní byla přivázaná lana. Ta neustále jistili muži v přilbách a reflexních vestách.

Krátce po deváté se z vysílačky ozvalo: „Zvedáme!“ Jeřábník v kabině pohnul joystickem a konstrukce začala pomaličku stoupat výš.

Muži s lany jistili, aby byla lávka v každém okamžiku ve stabilní poloze. Když z vysílaček zaznělo: „Pomalu začínáme otáčet,“ vysunuté rameno jeřábu začalo vykružovat čtvrtoblouk.

Hlídali, aby konstrukce nenarazila do stožárů

Konstrukce se pomalu pohybovala nad silnicí. Jeřábník a muži s lany museli uhlídat nejen konstrukci, ale i to, aby nenarazila do dvou vysokých stožárů na pilíři mezi silnicí a železniční tratí. Právě mezi ně museli přesně zasunout první díl lávky. Usadit druhý konec na betonovou opěrnou zeď ve svahu u ulice K Dráze už nebylo tak složité.

Jakmile konstrukce zajela mezi stožáry na pilíři, měli napilno muži, kteří tam zajišťovali přesné usazení lávky. Z konstrukce museli nejprve vymontovat několik plastových trubek odpadního systému, které po osazení druhé části lávky nad železniční tratí znovu propojí. Navíc z vrcholů obou stožárů povedou speciální závěsy, které pak budou zkompletovanou lávku držet na svém místě. Se závěsy bude lávka propojena už do neděle, ještě než skončí uzavírka silnice pod ní.

Usazování lávky bedlivě sledovali jak lidé ze staveních firem, tak i Správy železnic. Lávka je součástí přestavby a zdvoukolejnění železniční trati mezi plzeňským hlavním nádražím a výjezdem z bývalého koterovského nádraží směrem na Starý Plzenec a dál na České Budějovice.

Zpoždění nabraly i autobusy

Lávku platí město. „Po jejím otevření bude zrušený stávající přechod přes železniční trať,“ uvedl už dříve slovanský místostarosta Jan Fluxa. Zmizí i přechod pro chodce v křižovatce přes přivaděč. Zajímavostí lávky je, že zatímco u ulice K Dráze je lávka přímo napojená na chodník v kopci, na koterovské straně za železniční tratí je stočena do oválné spirály, než se dotkne země. Je to kvůli velké výšce, v jaké lávka povede nad kolejemi.

Stejně jako při červnovém uzavření ulice U Seřadiště, i včera kolabovala doprava na objízdné trase po Nepomucké ulici. V nekonečných kolonách pomalu se sunoucích aut zůstávaly uvězněné i autobusy a trolejbusy.