Řidičům se otevírá jižní obchvat Roudnice nad Labem. Tříkilometrová silnice se napojuje na příjezdovou cestu z dálnice D8, dopravu tak odvádí z památkové zóny města. Náklady na stavbu činily zhruba 435 milionů korun. Na tuto komunikaci čekala Roudnice 40 let.

„Je to významný den. Věříme, že život ve městě se nyní začne měnit. Očekáváme, že intenzita dopravy klesne o zhruba 30 procent, zmizí problémy s praskajícími domy, hlučností, ubude nákladních aut,“ řekl starosta František Padělek (Společně pro Roudnici n. L.).

Obchvat spojuje městské části Podlusky a Bezděkov. Projíždět centrem už nemusejí motoristé, kteří najíždějí na dálnici D8 od Štětí. Jižní komunikace navazuje na dvě další části obchvatu, které vznikly na přelomu 70. a 80. let 20. století.

Během záchranného výzkumu na trase silnice archeologové objevili hroby a artefakty ze starší doby bronzové a pozdní doby kamenné.

Práce začaly v létě 2019 po zdlouhavém výkupu pozemků. „Výkup značně zkomplikoval přípravu. Nakonec jeden z radních ze svého zaplatil majitelce, která nechtěla prodat šest metrů čtverečních,“ připomněl starosta.

Poslední část se připravuje

Stavbu platil Ústecký kraj, dotace EU činila 315 milionů korun, ze státního rozpočtu uhradil 18,5 milionu korun.

Na trase se nacházejí čtyři kruhové křižovatky, čtyři mosty a dvě protihlukové stěny. Trasa dlouhá 3,5 kilometru vede jižní stranou od města na převážně zemědělských pozemcích.

„Vznikla na zelené louce, technicky to pro nás technicky byla jednoduchá stavba,“ uvedla Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia CS, která dílo realizovala. Vysadit zbývá stromy, keře, zasít trávu. Vše má být hotovo na jaře.

Poslední část obchvatu z Podlusk na Vědomice s novým přemostěním Labe se připravuje. „Věřím, že na tuto poslední etapu nebudeme čekat dalších 40 let,“ podotkl starosta. Motoristé budou do té doby jezdit po 110 let starém mostě přes řeku.