Pražský dopravní podnik (DPP) může postavit trasu metra D z Pankráce do Písnice. Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby proti vydání stavebního povolení, které tak nyní bude pravomocné. Proti rozhodnutí se již nelze odvolat.

„Po uplynutí patnáctidenní lhůty na doručení veřejné vyhlášky tak zahájení stavby již nic nebrání,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Právní moci nabude povolení po uplynutí zmíněné lhůty. Stavba by podle Scheinherra mohla být slavnostně zahájena letos v dubnu. Rozhodnutí ministerstva přivítalo rovněž opoziční hnutí ANO.

Investorem stavby je DPP, který má již všechna potřebná povolení a vybral dodavatele stavby. Jako první vznikne část trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Poté bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru.

Praha další linky metra potřebuje

„Metro D je jedna z nejvýznamnějších investic v Praze i České republice. Na přestupní stanici Pankrác C a D bude obrat více než 120.000 cestujících denně. Praha potřebuje další linky metra, aby se mohla rozvíjet a dobře fungovat,“ řekl Scheinherr.

DPP letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou letos. Všechny stavby vytvořené při průzkumu, budou v budoucnu využity. Nyní je tak například vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D a využity budou i další stavby. Náklady na průzkum byly zhruba 1,82 miliardy korun.

Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mj. obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo následně zamítlo.

Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se pak zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.

S financováním má pomoci vláda i Evropská banka

„Je to skvělá zpráva. Jediné, co kazí mé nadšení je to, že to nepřišlo dříve. Přitom by stačilo, kdyby se pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dokázal dohodnout se svou zastupitelkou za Piráty na Praze 4. Dnes už se mohlo dávno stavět,“ uvedl předseda opozičních zastupitelů ANO Ondřej Prokop. Na mysli měl zastupitelku Marii Jelínkovou (dříve Piráti), která patří mezi stěžovatele. Jelínková již v Pirátské straně není.

Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město ve svém rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.