Před 90 lety se dělníci pustili do stavby lanovky na Ještěd. Ta o rok později přivítala první cestující. Osudným se jí stal pád jedné z kabinek na podzim loňského roku. Přestože od neštěstí uplynulo už téměř osm měsíců, výsledky vyšetřování jsou zatím v nedohlednu.

Lanovka na Ještěd (archivní foto)

Lanovka na Ještěd (archivní foto) |

Vyšetřování loňského pádu kabiny lanovky na Ještěd v Liberci, při níž zemřel průvodčí, potrvá ještě řádově měsíce.

Drážní inspekce podle mluvčího Martina Drápala čeká na zpracování odborného posudku. Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce října loňského roku, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin.

„Dokončení závěrečné zprávy se bude odvíjet od zpracování posudku, nicméně s ohledem na proces projednání to bude ještě v řádů měsíců,“ sdělil Drápal.

Tažné lano používané na lanovce mělo v průměru 22,4 milimetru, na délku asi 1,4 kilometru a vážilo kolem tří tun. Na Ještědu ho mění obvykle po deseti až 15 letech, podle údajů agentury ČTK se tak naposledy stalo na jaře 2016.

Loňská tragická nehoda byla první takovou v historii této lanovky, kterou vlastní České dráhy.

Opravená lanovka bude vypadat jinak

Ve středu přitom uplyne 90 let od zahájení její výstavby. Chrudimské firmě František Wiesner, ze níž se po znárodnění stal národní podnik Transporta, trvalo její vybudování pouhý rok. První pasažéři se dřevěnými kabinkami, jež provozovaly Československé státní dráhy, mohli svézt už 27. června 1933. Někteří Němci ale podle historiků tenkrát odmítali jezdit lanovkou postavenou českou firmou.

Ale zpátky do současnosti. Jen základní oprava podle výrobců lanovek, které národní dopravce oslovil, není možná s ohledem na technické normy. Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému se dvěma kabinami pro 35 lidí oběžným systémem s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících.

Náklady na výstavbu zřejmě přesáhnou čtvrt miliardy korun. České dráhy nyní zjišťují, kolik je na trhu potenciálních investorů ochotných finančně se na této investici podílet, a vypsalo takzvané předběžné tržní konzultace na strategického partnera.

„Lhůta pro podání nabídek je do 15. července 2022,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Mezi zvažované varianty patří i prodloužení lanové dráhy zhruba o 650 metrů, a to ke konečné tramvaje. K tomu ale bude nutná změna územního plánu. Nynější trasa lanovky má na délku téměř 1200 metrů, dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů a vrchní u hotelu s vysílačem o 400 metrů výš.