Velkou část Prahy 4 obsluhují autobusy, které má časem nahradit nová linka metra D. S jejím příchodem se očekává bouřlivý stavební rozvoj v okolí nových stanic a z relativně klidných lokalit se tak stanou rušná místa s novým potenciálem.

Okolí stanice Nemocnice Krč bude sloužit hlavně k bydlení.

„Od Krče až po Písnici vznikne více než šest tisíc bytů, z nichž část zůstane městu a bude sloužit dostupnému bydlení,“ slibuje ředitel Institutu plánování a rozvoje (IPR) Ondřej Boháč s tím, že o výstavbu se postarají soukromí developeři společně s Pražskou developerskou společností (PDS). „Tam, kde vlastníme pozemky, což jsou zejména Nové Dvory, bude nový development kompletně pod naší taktovkou,“ doplňuje Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní rozvoj.

Nádraží Krč

Stanice Nádraží Krč bude v místě dnešního železničního nádraží Praha-Krč. Lokalita sevřená mezi Jižní spojkou a železnicí, kterou kolmo protne trasa metra, má zajímavé architektonické řešení.

Vlaky metra tu budou zastavovat nad vodní plochou a střecha stanice bude plnit úlohu lávky (na vizualizaci zhruba uprostřed). Jižní výstup ze stanice bude u železničních kolejí. Stávající budova nádraží ale půjde k zemi a nahradí ji nová, v jejíchž horních patrech budou kanceláře (červená budova na vizualizaci). „Šesti- až osmipatrová budova bude navazovat na stanici metra a přinese i některé služby,“ vysvětluje Jakub Sklenka ze společnosti Reflecta Development, jež má výstavbu v této lokalitě na starosti. Vzhledem k dopravnímu ruchu na Jižní spojce tu nebudou byty, ale několik administrativních budov s menším hotelem.

Nádraží Krč se stane dopravním uzlem, kde se budou stýkat metro, železnice a autobusová doprava.

Druhý, severní výstup z metra bude za Jižní spojkou a i na této straně dopravní tepny se počítá převážně s administrativními budovami. Kromě kanceláří nebudou chybět obchody, restaurace či kavárna. IPR uvádí, že výstavba by zde mohla začít v roce 2025, předběžný termín dokončení je v roce 2030. Reflecta Development by chtěl mít hotovo v okamžiku, kdy na místo začnou zajíždět vlaky metra.

Z Nádraží Krč se zároveň stane významný dopravní uzel. Budou sem mířit některé vlaky ze směru od Berouna, které dnes zpravidla končí na smíchovském nádraží. Oklikou odtud budou moci pokračovat přes Vršovice k hlavnímu nádraží nebo přes Hostivař na benešovskou trať. V novém dopravním „terminálu“ budou mimo jiné zastavovat také autobusy linky 125, která zajišťuje hlavně spojení Jižního města se smíchovským nádražím a doposud Jižní spojkou projížděla bez zastavení.

U nádraží také vzniknou dva parkovací domy – jeden z nich bude hned u železnice a jižního vestibulu metra s kapacitou asi 450 míst a bude fungovat v režimu P+R. Další garáže budou u severního vstupu do metra odděleného od nádraží Jižní spojkou. Zde už režim P+R pravděpodobně nebude a způsob fungování určí soukromý investor.

Nemocnice Krč a Nové Dvory

O zastávku dál, u Thomayerovy nemocnice, kde se Vídeňská ulice kříží s ulicí Zálesí, má vzniknout 1 400 bytů pro 2 500 nových obyvatel. Na místě bude také nová poliklinika s víceúčelovou budovou, ve které bude umístěn vestibul metra. Předpokládané zahájení výstavby je také v roce 2025 a s dokončením projektů se počítá v roce 2032. Stavět se bude v místech parkoviště před nemocnicí a přes ulici, kde je dnes prázdný prostor.

Okolí stanice Nové Dvory.

Poslední, pátou stanicí z prvního úseku Déčka budou Nové Dvory u křížení ulic Durychova a Libušská. Poznávacím znamením bude osmdesát metrů vysoká budova. Jen pro srovnání – nedaleký objekt Eltoda má 40 metrů, a je tedy poloviční. Jinak zde ale mají vyrůst především byty, a to v režii města a PDS.

Na místě má vzniknout na dva tisíce bytů pro až 4,5 tisíce obyvatel. „Bydlení bude v nových budovách ale zabírat jen 54 procent, 22 procent bude určeno pro administrativu a 13 procent pro maloobchod, kulturní dům a základní i dvě mateřské školy,“ říká Martin Červinka z PDS. Jako první na řadě podle něj budou dva bytové domy, každý do čtyřiceti bytů. Jeden bude v Durychově a druhý v lokalitě Jalový Dvůr. Tyto projekty jsou v přípravě nejdál, protože pro jejich uskutečnění nebude nutná změna územního plánu.