Během následujících 25 let vyroste v areálu Avie mezi pražskými Letňany a Čakovicemi nová čtvrť se zhruba sedmi tisíci byty. Čtvrť pro 11 tisíc lidí má s centrem města propojit zmodernizovaná železnice a nová tramvajová trať. Stavět by se mělo začít v roce 2025, náklady se odhadují na 70 miliard korun.

Podoba nové čtvrti Avia Letňany - vizualizace

Podoba nové čtvrti Avia Letňany – vizualizace 

Výstavbu plánuje investiční skupina Odien, která podle jejího ředitele Michaela Sarana už začala s dekontaminací pozemků po průmyslové výrobě a čeká na změnu územního plánu.

Takzvaný brownfield, který firma koupila v roce 2004, má 66 hektarů a patří k největším v metropoli. Saran uvedl, že na něm mají vyrůst budovy s 910 000 metry čtverečními hrubých podlažních ploch a 60 až 80 procent z nich bude sloužit k bydlení. Zbytek bude sloužit komerčním účelům, službám a veřejné vybavenosti.

Firma nyní dokončuje dohodu s městem, podle které by měla investovat 1,5 miliardy korun do veřejné infrastruktury. Dohoda je pro firmu zásadní kvůli nutné změně územního plánu, na kterou čeká už asi 15 let. Tu finálně schvaluje pražské zastupitelstvo, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka se to však již do zářijových voleb nestihne. V minulosti měla proti změně námitky letňanská radnice, jejíž zastupitelé návrh stále nepodpořili.

Urbanistický návrh čtvrti vypracovalo studio architekta Jakuba Ciglera. Podle něj plán počítá s výstavbou ve výškové hladině šesti až osmi podlaží a polouzavřenými bloky, které částečně využijí původní strukturu staveb. To umožní pracovat se současnou zelení, které je na nevyužitých pozemcích poměrně dost. „Zeleň bude dále rozšířena o centrální park, který je vlastně takovým srdcem celého návrhu,“ doplnil architekt. Praha plánuje v nové čtvrti postavit dvě základní školy, novou tramvajovou trať a zlepšit dopravní infrastrukturu. Návrh počítá také s pěti mateřskými školami.

Pro dopravní obslužnost má být klíčová modernizace železniční trati na Mladou Boleslav, kterou plánuje Správa železnic (SŽ). Podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara se v současnosti řeší záměr modernizace a zdvoukolejnění úseku železnice od Rajské zahrady po okraj Prahy v Třeboradicích, který počítá i s rekonstrukci železniční stanice Čakovice. V úseku má vzniknout několik nových zastávek.

V metropoli plánují jiní investoři i další velké projekty na brownfieldech. V roce 2020 začala se stavbou nové čtvrti na Smíchově skupina Sekyra Group, která plánuje obdobný projekt také na Rohanském ostrově v Praze 8. Velká výstavba čeká také areál Nákladového nádraží Žižkov, kde plánují stavět například firmy Central Group, Sekyra Group nebo Penta Real Estate. Výstavba je v plánu i v rozvojovém území Bubny-Zátory, kde má podle studie města v budoucnu žít až 25 000 lidí. Další brownfieldy se nacházejí ve Vysočanech, v Hloubětíně či v oblasti Bohdalce a Slatin.