V centru Prahy skončila oprava spodní části Václavského náměstí. Prostor mezi Můstkem a tramvajovými kolejemi dělníci kompletně předláždili a rozšířili prostor pro pěší. Vysázeli i nové stromy, vyměnili lavičky a vybudovali novou fontánu. Ve čtvrtek dokončené náměstí představili zástupci hlavního města, architekti a stavebníci.

Oprava vychází z projektu architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl v roce 2005. Práce provedla firma Hochtief a metropoli vyjdou na asi 420,1 milionu Kč. Praha prostřednictvím dopravního podniku (DPP) v pondělí také vypsala tendr na opravu horní části náměstí, jejíž součástí je návrat tramvají.

„Vznikl hezký nový městský prostor, městský bulvár s novým předlážděním, alejemi lip a také s vodním prvkem. Myslím, že tento prostor si to zaslouží. Doufám, že bude velmi dobře sloužit všem Pražanům,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Rekonstrukce začala předloni v dubnu. V průběhu prací museli stavebníci upravovat některé technologické postupy, když se třeba ukázalo, že podloží je trochu jiné, než bylo uvedené v projektu. Také byly změněny plány, kdy po protestech místních obyvatel bylo zachováno více stromů, než se původně zamýšlelo. Kvůli tomu musely být přeprojektovány a přemístěny inženýrské sítě.

„Podařilo se také odstranit vjezdy do podzemních garáží, které by způsobily větší automobilový provoz a zároveň zohyzdily velkou část této části náměstí. Podařilo se nám projednat, že budou jen z postranních ulic a v menším měřítku,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Na náměstí však ještě nyní pracují dělníci na dvou menších plochách u tramvajových kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice. Zde budou zhruba do ledna příštího roku. „Dodělává se etapa, která je už přípravnou fází pro výstavbu kolejí v horní části,“ řekl Jan Šunka z firmy Hochtief.

Magistrát již prostřednictvím DPP vypsal také zakázku na stavbu tramvajové trati v horní části Václavského náměstí a na jeho celkovou rekonstrukci. Dělníci opraví chodníky a vozovky, vysází zeleň, opraví se stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody. Stavět by se mohlo začít v příštím roce a náklady jsou předběžně vyčíslené na 1,25 miliardy Kč.

Významnou změnou v horní části bude právě zmíněný návrat tramvají, které budou jezdit v místech, kudy nyní jezdí dolů po náměstí auta.

„Tramvaje budou objíždět sochu (sv. Václava). A protože se předpokládá významně méně průjezdné dopravy, tak automobily pojedou částečně po tramvajových kolejích,“ řekl náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09, kandiduje za STAN). Ubudou parkovací místa a rozšíří se prostor pro chodce. Také tady bude celý prostor předlážděn.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem krále Karla IV. V 19. století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí a posléze na Václavské.