Hlavní nádraží v Aši na Chebsku odpočítává poslední dny své existence. Více než pět desítek let starý a téměř nevyužívaný objekt čeká demolice. Na jeho místě vyroste nová výpravní budova. Práce by měly začít v listopadu.

Vlakové nádraží v Aši.

„Projekt je ve fázi před podpisem smlouvy se zhotovitelem. Po podpisu, který bychom rádi zrealizovali do konce října, se může veškerá činnost rozeběhnout,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Vedle státní organizace bude investorem rovněž město Aš. To plánuje v návaznosti na novou budovu vystavět v jejím sousedství moderní autobusový terminál.

„V rámci další fáze společného projektu města Aš a Správy železnic schválila rada města na svém posledním zasedání výsledek výběrového řízení na stavbu nové výpravní budovy. Vítěz výběrového řízení, společnost Berger Bohemia, nabídl cenu přibližně 69 milionů korun, podíl města je asi 7,5 milionu. Rada doporučila, aby zastupitelstvo města pověřilo starostu podpisem smlouvy s vybraným zhotovitelem a se Správou železnic,“ uvedl mluvčí ašské radnice Milan Vrbata.

O projektu se podle něj bude diskutovat mimořádně na ustavujícím zastupitelstvu města, které se koná 19. října. Smlouvu by měl poté podepsat už nový ašský starosta.

Důvodem změn na nádraží je neuspokojivý technický stav staré budovy, která pochází z roku 1971. Navíc je z pohledu současného drážního provozu naddimenzovaná.

„Jako nejvýhodnější varianta proto byla vybrána výstavba zcela nového jednopodlažního objektu s výrazně menším objemem a v energeticky úsporném standardu,“ upřesnil Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Upraví i prostor před nádražím

Novostavba bude oproti současné výpravní budově posunuta východním směrem, blíže k nástupišti číslo 2. Přízemní objekt vytvoří dva výškově i materiálově odlišné kvádry. Prosklená stěna odbavovací haly bude ve vstupním průčelí lemována portálem z pohledového betonu. Na kvádr haly naváže nižší část s provozními místnostmi provedená v režném cihelném zdivu.

„Součástí prací bude renovace zastřešení přilehlého nástupiště, které využívají vlaky ve směru do Německa. Rekonstrukce čeká rovněž přejezd na koleji vedoucí do Hranic v Čechách,“ dodal Gavenda.

Ve spolupráci s městem Aš dojde i na úpravu prostoru před nádražím. V sousedství nové výpravní budovy vznikne dvaadvacet parkovacích míst pro veřejnost, navíc tu město v přímé návaznosti na vlakové nástupiště vybuduje malý autobusový terminál. Přestupující cestující tak budou moci využít přímé zastřešené napojení. Navrch je v plánu rekonstrukce Nádražní ulice.

„Nemáme ambici stavět tu velké autobusové nádraží, jako je například v Chebu. Ale chtěli bychom k novému nádraží soustředit veškerou autobusovou dopravu, a to jak krajskou, tak místní. Aby se tu ty linky potkávaly,“ potvrdil stávající ašský starosta Dalibor Blažek s tím, že město k tomu účelu připravilo v rozpočtu částku 8 milionů korun.

Ašské hlavní nádraží má kromě jiného i mimořádný historický význam. Leží totiž na trati, kudy zamířil v září 1951 takzvaný Vlak svobody za přísně střeženou státní hranici do německého Selbu. Tehdy tu ovšem stála jiná nádražní budova.