Klíčová osa mezi Žižkovem a centrem metropole, Seifertova ulice, zezelená a stane se vlídnější pro chodce. Vyřeší se také problémy s dešťovou vodou i nelehká dopravní situace v této lokalitě. Předpokládá to schválená koncepční studie této lokality, kterou odsouhlasila končící rada hlavního města.

Plánovaná proměna Seifertovy ulice a okolí na Žižkově

Plánovaná proměna Seifertovy ulice a okolí na Žižkově 

Kromě Seifertovy ulice by mělo získat novou tvář také náměstí Winstona Churchilla a Sladkovského náměstí. V ulici přibudou nová stromořadí a další zeleň. Oba záměry zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR) spolu s architekty a vodohospodáři.

„Studie jsme projednali i se zástupci městské části Praha 3, orgány památkové péče i ochrany prostředí. Studie byla představena zástupcům důležitých vlastníků v území, zejména domu Radost, Vysoké školy ekonomické a Gymnázia Karla Sladkovského,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN). Termíny jednotlivých prací nejsou ještě zcela dořešené.

„Jde o koncepci, na její realizaci se podílí i další organizace. Termín, kdy se začne s úpravami, nelze přesně říci,“ uvedl mluvčí IPR Marek Vácha. Rýsuje se zatím jedno pevné datum. „Do roku 2024 se má začít s opravou tramvajové tratě, to je již jisté. Tu bude mít na starosti dopravní podnik, veřejná prostranství Technická správa komunikací (TSK). Otazníkem také je, zda se revitalizace účastní i Pražské vodovody a kanalizace,“ sdělila Anna-Marie Lichtenbergová z IPR.

Bulhar bez potopy

Rekonstrukce je plánována v oblasti od Olšanského náměstí po křižovatku U Bulhara až po hlavní nádraží. Naváže na rekonstrukci Táboritské ulice, respektive na první etapu rekonstrukce tramvajové tratě mezi Seifertovou a Táboritskou. V rámci uprav tramvajové tratě se uvažuje například o tom, aby zastávka Viktoria Žižkov byla blíž k Vysoké škole ekonomické. Kvůli nové poloze se má také usnadnit přestup na autobusovou linku 101 na Vinohrady a do Vršovic.ADVERTISING

Plán na úpravu Seifertovy ulice představuje pilotní projekt aplikace prvků takzvané modrozelené infrastruktury, a to včetně systému hospodaření s dešťovou vodou. Tvůrci předpokládají, že stavební úpravy povedou k zadržování dešťové vody. Při velkých a prudkých deštích se tak nebude zaplavovat křižovatka Bulhar a omezovat provoz, jak se stává v současné době. Zachycená dešťovka se následně uplatní při zavlažování okolních stromů a rostlin, což podle předpokladu zmírní důsledky klimatických změn.

Novinky na „Umrlčí cestě“2024 – do tohoto roku se má začít s opravou tramvajové trati v Seifertově ulici. Jde zatím o jediný pevnější termín z koncepce IPR, která se zabývá proměnou této lokality. Kromě samotné Seifertovy ulice získá novou tvář také náměstí Winstona Churchilla a Sladkovského náměstí. V dalších fázích přípravy ještě prověří oblast mezi křižovatkou Bulhar směrem k Italské.
1847 – v tomto roce se tato třída poprvé objevila na plánu Prahy a okolí. Tehdy se ji přezdívalo do Olšan, případně podle směru k tamním hřbitovům Umrlčí cesta.

„Hospodaření s dešťovou vodou je již součástí téměř všech projektů v Praze, díky čemuž pomáháme v boji s klimatickou změnou. Seifertova ulice je však prvním ‚nezeleným‘ projektem, na kterém otestujeme tato opatření v praxi,“ uvedl k tomu ředitel IPR Ondřej Boháč.

Příliš hluku

Efektivnější využití dešťové vody prospěje podle expertů také ke zvýšení zdraví místních obyvatel. Zajistí totiž zlepšení mikroklimatu a zmírní efekt městského tepelného ostrova. Navíc vysazené stromy vytvoří stín a budou sloužit jako přirozená klimatizace, která tlumí hluk.

Záměry na rekonstrukci v této lokalitě se řeší přibližně tři roky. „Seifertka a její tramvajová trať jsou hlavní tepnou Žižkova, občas se devítce dokonce přezdívá žižkovské metro. Bohužel je trať ve špatném technickém stavu a tramvaje jsou na betonových panelech hlučné,“ uvedl Petr Hlaváček.

Během přípravy studie se konala i její veřejná projednávání. Z nich vzešly desítky připomínek. Obecně jsou hlavními problémy v této lokalitě lidmi vnímány chybějící přechody pro chodce, hluk z dopravy, parkování a nedostatek zeleně. Zájem lidé mají mimo jiné na doplnění stromořadí, zklidnění dopravy, řešení bezkolizního pohybu cyklistů. Důležité je pro obyvatele i doplnění míst pro krátkodobé zastavení.