Při výstavbě křižovatky Pražského okruhu u Běchovic by mohl vzniknout až 45 metrů vysoký ochranný val, který by byl porostlý stromy a zelení. Jeho dominantou by mohla být rozhledna, stejně tak má na místě vzniknout i sad. Val bude rovněž chránit obyvatele před hlukem z plánované dálnice.

ilustrační snímek

„Kvůli chybějícímu úseku mezi D1 a D11 trpí celé hlavní město. Těžká tranzitní doprava musí mít možnost Prahu objet. Ne do ní vjet, zanechat po sobě znečištěný vzduch v širším centru města, a zase jet dál,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Ochranná hradba porostlá zelení vznikne na pozemcích, které pro tyto účely již dříve vykoupil pražský magistrát a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Plocha valů na pozemcích magistrátu je 17,7 hektarů a na pozemcích ŘSD činí 12,6 hektarů.

„Pracujeme také s možností, že při stavbě valů použijeme rubaninu vykopanou při stavbě metra D nebo Městského okruhu,“ doplnil náměstek.

Plocha valu vyplní prostor mezi Českobrodskou ulicí na severu, zástavbou Běchovic na východě a mimoúrovňovou křižovatkou okruhu. Studie počítá s minimální výškou 25 metrů a maximální 45 metrů. Na valu má na přání místních vzniknout lesopark.

Kromě lesoparku mají na vrcholu vzniknout také cesty pro pěší, cyklostezky a dominantu by pak mohla tvořit rozhledna se sadem. Cílem všech úprav je začlenit val do krajiny tak, aby v ní nevytvářel cizorodý prvek.

Urbanisticko architektonickou studii zemních valů vyhotovila společnost SATRA. Autoři studie navrhují nejprve vybudovat ochranné valy a zeleň a poté teprve začít se stavbou silnice. Magistrátní odbor investic nyní zajistí vypracování podkladových studií a průzkumů pro zpracování dokumentace EIA a projektové dokumentace k územnímu řízení.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je zhruba polovina. Chybí úseky 511 na jihovýchodě a 519 na severozápadě mezi Suchdolem a Březiněvsí. Pokud půjde vše dobře, ŘSD chce v případě části mezi D1 a D11 začít stavět v příštím roce a hotovo by mohlo být v roce 2025. V případě druhého chybějícího úseku by se mohlo začít stavět v roce 2024, nebo 2025.