Správa železnic ve středu prezentovala v Národním technickém muzeu vítězný návrh nového železničního mostu na pražské Výtoni, architektonickou soutěž vyhrála firma 2T engineering. Přestavba dosáhne ceny dvou miliard korun. Nově bude most tříkolejný, navíc přibude zastávka na Výtoni. Podle projektantů by stávající mostní konstrukce mohla být přesunuta mezi nový železniční most a Palackého most.

Přestavba by podle plánu Správy železnic (SŽ) měla začít v roce 2026, potrvá 20 měsíců.

Most bude na nové ocelové nosné konstrukci typu síťového oblouku, držet ho budou dva hlavní nosníky. Po obou stranách budou lávky pro chodce a cyklisty. Podle architektky 2T Ivety Torkoniakové bylo cílem využít i prostor okolo mostu, vzniknout by měla dvě předmostí na obou stranách řeky.

Výtoňská strana včetně prostoru pod mostem je plánována pro kulturní aktivity. Smíchovská strana by měla nabídnout místo pro sport. Podle Torkoniakové je také v plánu limitovat automobilový provoz kolem Svobodovy ulice a snížit zde povolenou rychlost.

Dlouhá přestavba zkomplikuje mimo jiné nákladní dopravu. „Zboží našich zákazníků budeme muset při dlouhé výluce přepravovat po mnohem delší trase přes České Budějovice s dopadem jak na kvalitu, tak na cenu přepravy,“ uvedla na Twitteru společnost ČD Cargo.

Přesunout současnou mostní konstrukci jinam než mezi nový železniční most a Palackého most podle projektantů nelze a rozebrat ho není možné. Na tomto místě by starý most byl využit jako volnočasový prostor, v čemž se projektanti inspirovali příklady ze zahraničí. Současná mostní konstrukce je podle Pavla Rottera z ČVUT zasažena rozsáhlou korozí zespodu mostu. Stále zde také vznikají nové trhliny, což ukázal průzkum z roku 2018. Tehdy se životnost mostu odhadovala na pět let.

„Celkem 63 procent prvků mostu by se muselo vyměnit, je to časově a finančně náročné,“ uvedl svůj stavařský pohled na most Rotter.

Kritika ze všech stran

S novou stavbou nesouhlasí občanská iniciativa Nebourat.cz, která se snaží o záchranu mostu. Petici podepsalo více než osm tisíc lidí a podporuje ji několik senátorů. Podle iniciativy opravitelnost mostu prokázaly v posledních letech dvě studie zpracované zahraničními odborníky. Obě se shodují, že zachování současného mostu je technicky realizovatelné a po dokončení rekonstrukčních prací bude most schopen provozu po mnoho dalších let.

Záchranu současné podoby mostu prosazuje i dosluhující náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a vedení Prahy 5.

Podle zástupců Klubu Za starou Prahu není návrh nového železničního mostu pod Vyšehradem zdařilý pro význam a historický kontext místa.

V reakci na nový návrh vznikla už před čtyřmi lety iniciativa Zachraňme Železniční most, která vyjadřuje obavy ze zbourání mostu. „Vítězná podoba mostu silně naruší panorama Prahy tak, jak ho známe,“ uvedli aktivisté na Facebooku. Na sociálních sítích dále návrh jako špatný vtip ohodnotil teoretik a propagátor architektury Adam Gebrian.

Naopak architekt Petr Kučera soudí: „Přijde mi, že se zapomíná na jeden zásadní aspekt, a tím je dopad navrhovaného řešení na blízké i dálkové pohledy v prostoru řeky (v obou směrech a ze všech nivelit), které jsou dle mého názoru z památkového hlediska ještě důležitější než most samotný, natož pak míra zachování jeho autentické hmoty. Zmiňuje je na několika místech i Management plán ochrany světového kulturního dědictví historického centra Prahy.“

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.

Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. SŽ v minulosti neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu.