Aktuální etapu oprav na Barrandovském mostě dodavatel nestihl včas, provoz na nejvytíženější dopravní tepně se tak zatím stále neobnovil. Nejprve se tak mělo stát 2. září, pak byl termín posunut na 29. září a do třetice se mluví o 10. říjnu. Podle dopravního experta Davida Vodrážky je chybou, že na opravách pracuje jen jedna firma.

Na pětiletých opravách mostu, které mají vyjít na 594,5 milionu korun, pracuje stavební firma Porr. Ta dříve na místě pracovala na tři směny, aby se nabrané zpoždění smazalo. Podle mluvčí Jany Mašínové už to ale není pravda.

„Noční směnu jsme zrušili poté, co skončily betonářské práce – nebylo možné v ní pokračovat z kapacitních a technických důvodů,“ uvádí Mašínová.

Správcem stavby je konsorcium firem, které se skládá z IDS Praha, společnosti Contract Management a VIS. Tyto tři subjekty společně dohlížejí na opravy Barrandovského mostu a navrhly Technické správě komunikací (TSK) ukončení letošních oprav na zmíněný termín 10. října.

„Ten zohledňuje takzvané fyzikální a další nepředvídané okolnosti na stavbě,“ vysvětluje mluvčí TSK Barbora Lišková. Ani toto datum však nemusí být konečné.

„Vidíme ve zmíněném termínu rezervy a přejeme si jeho zkrácení. V následujících dnech očekáváme vyjádření k návrhu také zhotovitele stavby,“dodává Lišková.

V případě nedodržení nově určeného termínu uplatní TSK sankce vycházející ze znění smlouvy, a to pět milionů korun denně. „Na základě všech poskytnutých podkladů a argumentů smluvních stran konečný termín určíme pravděpodobně během tohoto týdne,“ říká pro MF DNES Michal Lec z IDS Praha.

Protože se finální datum dokončení oprav stále posouvá, k porušení smlouvy podle IDS Praha ještě nedošlo. „K případnému uplatnění smluvních pokut dojde v souladu se smlouvou, a to pouze v případě, že zhotovitel práce nedokončí v termínu určeném správcem stavby. Tato situace zatím nenastala,“ dodává Lec.

Magistrát uklidňuje veřejnost, že v okolí oprav mostu zatím nejsou navzdory zpoždění rekonstrukce žádné výrazné dopravní komplikace. „Ale i přesto nás každý další den prodlení vůči Pražanům a všem řidičům velmi mrzí,“ říká mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Součástí oprav mostu je přidávání předpínacích lan, která zevnitř konstrukci zpevňují. Při vrtání průchodu pro tato lana uvnitř mostu mělo dojít ke zdržení, protože v betonu bylo více ocelové armatury, než očekával projekt. Problémem je podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra místo, kde se na „Barranďák“ napojuje nově vybudovaná rampa ze Strakonické. Další komplikace vznikly při frézování původního asfaltu. Někde byla až dvaatřiceticentimetrová vrstva místo předpokládaných patnácti.ADVERTISING

Mělo být přizváno více stavitelů

Zatím se neví, jestli plány oprav na další roky doznají nějakých změn. Zatím je ale spíše nepravděpodobné, že by „Scheinherrova“ Praha sobě zůstala ve vedení magistrátu, ani se neví, kdo bude mít dopravu nově na starosti.

Opravy Barrandovského mostuTento rok začala podetapa I. Během ní se pracuje na jižní části mostu. Loni se opravovaly pilíře dopravní stavby.„Následující etapy jsou naplánované v letech 2023 a 2024, vždy na 92 dní, v roce 2025 na 82 dní. Předpoklad zahájení je vždy v květnu daného roku,“ říká mluvčí stavební společnosti Porr Jana Mašínová.„Věříme a doufáme, že další etapy budou dokončeny ve sjednaných termínech. Nemůžeme však předem vyloučit zjištění odchylek od zadávací dokumentace či změny v zadání či nepředvídatelné fyzické podmínky,“ dodává.

Probíhající opravu Barrandovského mostu pravděpodobně zdědí koalice SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), která volby v metropoli vyhrála, nebo její koaliční partner. ODS způsob rekonstrukce a přípravy kritizuje od začátku, i když souhlasí s tím, že bylo nutné se do oprav pustit.

„Dopředu jsme říkali, že nastane situace, kterou tady nyní máme. Za dvacet let v komunální politice jsem nezažil, že by se takto velká stavba stihla v termínu,“ říká starosta Prahy 13 a dopravní expert občanských demokratů David Vodrážka.

K zásadním problémům podle něj patří, že na opravách pracuje jen jedna stavební firma místo konsorcia více společností, které by v případě hrozby nedodržení termínu mělo větší záložní pracovní kapacity, kterými by bylo možné tým pracovníků posílit.

„Konkurence jim nepomůže. Oni se teď vymlouvají na různé technické problémy a nepředvídatelné věci. Ty se ale předvídat daly,“ dodává Vodrážka. Sám se ale odmítl vyjádřit, jestli bude novým náměstkem nebo radním pro dopravu. „Nemohu nic potvrdit ani vyvrátit. Je to předčasná otázka,“ uvedl.