Pracovníci stavební firmy Hochtief v Nymburce začali osazovat středovou část nové lávky přes Labe. Ze břehu lávku usadí na připravené pilíře pomocí lodě. Práce dnes nabraly dvouhodinové zpoždění, kvůli hrozícím bouřkám nebylo nejdřív možné použít jeřáby. S usazením na místo vypomohla i loď.

Stavbaři střední část mostovky usazovali pomocí unikátní technologie, která se podle specialisty na mostní konstrukce Petra Vítka využívá v České republice pravděpodobně poprvé. Střední díl lávky dlouhý zhruba 70 metrů sestavili na břehu. 

„Díl byl přesunut nad vodu pomocí výsuvných drah, přizvednut, byla pod něj naplavena loď a následně byl spuštěn na loď. To probíhalo minulý týden,“ řekl Vítek. Loď se následně vydala asi 300 metrů k pilířům, kde se i se středním dílem lávky otočila o 90 stupňů napříč korytem řeky.

Stavební firma využila k transportu hlavního dílu lávky loď s nosností 1000 tun, která běžně vozí například uhlí nebo písek. Samotný díl lávky váží asi 400 tun. Pomocí dvou zvedacích věží se dnes středový díl lávky vyzvedl do konečné pozice zhruba sedm metrů nad hladinou Labe.

Práce na nové lávce nabraly mírné zpoždění, může za to pandemie koronaviru, ale i zpoždění s dodávkou ocelové konstrukce. Původně měla být lávka uvedena do provozu koncem září, nyní plány počítají s polovinou listopadu.

Lávku staví společnost Hochtief za 129 milionů korun. Město získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), která pokryje všechny uznatelné náklady. Město ze své kasy zaplatí asi 11 milionů.

Původní lávku město dalo v roce 2018 kvůli havarijnímu stavu zbourat. Byla stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, jež se zřítila do Vltavy v roce 2017. Nová lávka o délce 228 metrů je umístěna v ose bývalé lávky, spojuje městskou částí Zálabí s centrem města. 

Návrh na novou Lávku připravila společnost SHP – Stráský, Hustý a partneři. Jednatelem firmy a autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, právě on navrhoval lávku v Praze-Troji i předešlou v Nymburku.

Původní lávku uzavřel Nymburk pro pěší v prosinci 2017, lodě nesměly proplouvat pod lávkou od června 2018, město ve stejnou dobu uzavřelo prostranství na obou březích pod lávkou. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících 8. srpna, po demolici lávky.